Followers

Friday, October 29, 2010

PEMIMPINKU PEMIMPINMU

NOTA CINTA: Ini adalah permulaan langkahku kepada pembukaan blog. Setelah genap 2 minggu berada di bumi ambia' penuh barokah ini, insya Allah.

Aku, seorang yang baru di sini. Aku melihat Mesir dari bulu mata aku sebagai yang baru. Tapi bukan bulu mata yang mahu dicerita di sini ^_^.

Tetapi,

Pasal perbezaan PEMIMPIN! Aiwah! PEMIMPIN!

Aku menulis bukan mahu menyatakan bahawa aku yang terbaik. Sory! Tapi sebagai iktibar. Sebab semua akan menjadi pemimpin. Iktibar semoga kita bersama-sama menyahut menjadi seorang pemimpin yang bertanggung jawab. Andai saya ada silap, tegur saya. Saling tegur menegur, Insya Allah.

Berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bermaksud (hadis ni panjang. namun saya ringkaskan agar kita ambil dia punya isi penting):

"Setiap dari kamu adalah pemimpin dan setiap dari kamu bertanggungjawab ke atas orang bawahannya (yang dipimpin)".

[HR Bukhari dan Muslim]

MESIR

Mesir mengamalkan pemerintahan tentera. Atau bahasa kasar, diktator.

Contoh;

1) Di Mesir, anda tidak di benarkan mengambil gambar sesuka hati. Sedangkan aku nak ambil gambar sungai Nil, secara sembunyi. Sebab pernah kena marah waktu nak ambil gambar sungai Nil. Ngeh3. Namun masih ada kebebasan untuk bergambar. Siapa mahu ambil gambar di Mesir datang lah. Peace. >_<

2) Patung-patung pemimpin mereka tersergam indah di merata tempat. Boleh cakap, setiap kawasan, misti ada patung. Rasulullah SAW pernah berpesan kepada Saidina Ali bin Abi Talib yang bermaksud;

"Jangan engkau biarkan sebuah patung pun kecuali engkau hancurkan dan jangan pula engkau biarkan kuburan yang ditinggikan kecuali engkau ratakan (dengan tanah)."

[HR. Muslim]

Jadi? Fikir-fikirkan.

3) Hidup dikawal ibarat penjenayah. Setiap langkah kita di Mesir, Mohabbit (betul ke istilah ni, lupa.. huhu..) akan tahu. Kalau di Malaysia digelar SB. Jadi jangan buat hal di Mesir. Ada seorang sahabat cerita, bagusnya SB Mesir ni. Kalau kita dirompak, maka perlu buat laporan dalam masa terdekat. Kerana penjenayah akan mudah dikesan. Sebab setiap langkah orang di Mesir akan direkod. Aiwah!

MALAYSIA

Apa cerita di Malaysia?

Semenjak berada jauh dari Malaysia, saya akui seakan-akan ambil tahu atas SEMUA BERITA DARI MALAYSIA! Setiap artikel dari Malaysia akan di baca. Semua laman web media-media Malaysia di lawati.

Sedangkan di Malaysia, mahu tengok Utusan Meloya pon malas, inikan mahu membaca tiap-tiap muka fitnah direka mereka. Berita TV 1 sampai ke TV 9, semua jarang ditonton. Mujur rumah ada UniFi. Banyak sikit rancangan lain.

Antara yang betul-betul TIDAK PUAS HATI pasal kemimpinan Malaysia adalah;

1) Penganjuran Islamic Fashion Festival (IFF) yang ternyata MENYALAHI HUKUM SYARA'. Kat sini tidak perlu di huraikan. Banyak Blog-blog yang sudah menerangkan hukum dan bukti. Ulama' mashur Malaysia sendiri seperti Ustaz Zaharudin & Dr. Maza sudah memberikan pendapat (boleh lihat di blog mereka). Walaupun ada pendapat ulama' mashur Malasyia yang lain macam sikit (singkatan ulama UMNO) yang ternyata memberikan pendapat bodoh yang amat mudah di bidas.

2) Menjadikan Malaysia sebagai hab maksiat. Pemimpin yang beragama Islam ini meletakkan otak kurniaan Allah SWT pada martabat yang amat rendah. Mana pergi ulama Umno? Mana pergi Majlis Fatwa?

Secara ikhlas, saya sebagai mahasiswa luar negara (status baru tukar ni.. huhu..) tidak pernah terikat dengan akta penyekat demokrasi iaitu Auku (Akta Universiti & Kolej Universiti).

Saya cuba sebaik mungkin menjadi seorang rakyat Malaysia yang baik dan sayang akan negara. Atas rasa sayang itu maka saya zahirkan kebencian itu. Saya akui, suara kerdil saya memenag tidak akan didengari oleh beliau, namun paling kurang saya dapat menyedarkan rakyat Malaysia disamping saya mengharapkan dengan usaha yang sedikit dapat keredhaan Allah SWT di akhirat kelak >_<.

PENDENGAR DAN PENGKRITIK

Saya ingin berkongsi satu madah yang sangat menarik.

"Kita mungkin menjadi pengkritik tegar ketikadi bawah. Tetapi kita perlu menjadi pendengar yang tegar ketika di atas"

Mungkin sahaja ketika saya menjadi rakyat, akan mengkritik setiap yang dilakukan oleh pemimpin. Atas ilmu yang sedikit, emosi remaja yang kuat dan perasaan yang menyimpan seribu rasa saya mengkritik.

Namun,

Saya juga perlu menyiapkan diri untuk menjadi pendengar yang baik ketika saat saya di atas. Disaat saya memimpin.

Nota cinta ini ditulis kerana cinta akan pemimpin yang mengikut syarak, cinta semoga saya menjadi pemimpin yang mengikut syarak kelak. Insya Allah.

Masuroh, Mesir

11.16 am 29 Oktober 2010

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger