Followers

Wednesday, June 12, 2013

UMMU JANNAH

Saya pernah tanya kepada adik bongsu saya; "Adik makan banyak, tapi tidak gemuk pun. Kenapa?"

"Adik ini jenis banyak berfikir. Kalau makan, zat-zat makanan habis kat otak. Sebab itu tak gemuk-gemuk."

Kemudian saya ajak dia makan di restoran. Pulang dari restoran dia cakap; "Misti house-mate adik masak. Perut dah kenyang ni. Macam mana?"

"Kan makanan adik semua naik kat otak."

MEMORI

Ummu Jannah Binti Muhammad. Hari ini dia menjejakkan kaki ke alam pengajian tinggi. Matrik Melaka.

4 bulan lalu dia menjejakkan kaki dia ke Mesir. Buat kali pertama, semoga bukan yang terakhir.

Waktu itu juga saya berjanji pada diri; akan menjadi emak, abuya, abang & kakak yang terbaik buatnya. Bila dia pulang ke Malaysia kelak, ianya sebagai satu hadiah buat emak & ayah saya.

Dia pulang ke Malaysia baru-baru ini bersama satu ijazah sanad al Quran dari Syeikh Nabil, ijazah Bahasa Arab mustawa 4 Markas Nil, ijazah masakan anak dara dari kakak-kakak yang tinggal bersama di rumah sewanya & ijazah pengalaman hidup di Mesir.

Gaji saya kerja di restoran sekitar LE 30 (EGP). LE 20 untuknya, LE 10 untuk saya.

Hampir setiap kali kami makan di restoran; satu pinggan kongsi dua.

Di antara saya dan dia ada pelbagai kenangan. Dan saat ini saya rindukannya.

Jika ditanya siapa yang boleh menggantikannya; hanya 2 orang.
1) Samaada dia kembali belajar ke Mesir. atau;
2) Saya mendapat seorang isteri yang saya & dia saling boleh menerima seadanya.

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger