Followers

Wednesday, December 1, 2010

TANGISMU TANGISKU JUGA

Saat saya menulis post kali ini, saya dalam kaadaan rindu yang amat sangat. Rindu selepas membaca blog cinta saya, Ummu Jannah dengan tajuk "merompak, mengais, nasib anda UMMU JANNAH".

Wah3. Lagu dia touching abis doe.

Buat kali ke-2, saya membenarkan kata-kata cinta saya juga, Ummu Solehah bahawa "UJIAN PENUNTUT ILMU: Financial, Malas, Shahwat (rindu & cinta), Sahabat dan Environment".

Berberapa hari selepas menyambut hari raya Aidil Adha di negeri seribu menara; Kaherah, cinta utama saya selepas Allah SWT dan Rasulullah SAW, Rusnah Abu Samah meminta saya untuk menceritakan pengalaman saya beraya di sini. Raya pertama di perantauan walaupun pada masa ini saya baru sahaja menjejakkan kaki ke bumi Mesir ini.

Raya saya disini 1 hari awal dari Malaysia. Ini kerana Mesir mengikut hari wuquf di Arofah manakala Malaysia mengikut konsep rukyah dan hisab.

Seminggu sebelum hari raya Aid Adha, kawasan penempatan sementara saya dipenuhi dengan penjual kambing dan qibash. Arab kampung Mesir (mereka yang tinggal berhampiran padang pasir) akan membawa ternakan mereka ke bandar dan menjualnya di tepi jalan secara live.


Kambing atau qibash akan ditarik ke dalam jeep atau ditarik sendiri ke rumah untuk di 'hambat' sebelum hari raya tiba.

Saya sendiri pernah melihat seorang wanita arab menarik seorang diri qibash yang agak besar untuk dibawa pulang!

Bagi kami mahasiswa di bumi ambiya' ini, hari raya kami sudah diatur oleh Badan Kebajikan Anak Negeri masing-masing. Bagi saya yang lahir di Selangor (walaupun darah Pahang dan Negeri Sembilan mengalir dalam badan), hari raya kami diatur oleh Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM).

Saya bersama 'ahl bait' (teman serumah) solat bersama orang arab Mesir di Masjid Nuri Khottob, Hayy El-Sabek, Madinah Nasr, Kaherah. Manakala kebanyakan orang Malaysia akan solat sesama mereka selepas orang tempatan menunaikan solat hari raya.

Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) telah mengadakan solat hari raya anjuran mereka di masjid yang sama kami ahli bait bersolat.

Saya mengambil kesempatan untuk bersama-sama orang Melayu untuk bertakbir raya di sana. Bermula sahaja takbir, air mata mula berlinangan tanpa sebab. Saya tidak menagis, tetapi saya terlalu terasa apabila beraya di perantauan tanpa keluarga diiringi takbir yang sungguh mengusik jiwa.

Atas sebab itu, sepanjang tempoh takbir di sini, saya tidak gemar berimamkan orang Melayu kerana akan timbul perasaan sedih. Ini berbeza dengan takbir yang dilaungkan oleh orang tempatan yang lebih bersemangat persis menangnya sepasukan mujahid di medan jihad.


Kami ahli BKASM menjalankan aktiviti korban dan lapah di Dataran Rumah Selangor, Hayy 'Ashir pada hari raya ke-2.
Sebanyak seekor unta dan 12 ekor kambing dan qibash disembelih pada hari tersebut. Manakala majlis jamuan diadakan pada malamnya.



Bagi saya, raya di perantauan adalah sesuatu yang istimewa. Ketika saya berada beribu batu dari keluarga saya mampu melaksanakan segala perkara dengan sempurna.

BKASM persatuan terbesar bagi pelajar-pelajar Selangor di Mesir bijak mengatur aktiviti agar pelajar tidak begitu terasa akan raya diperantauan.

Mereka mengajurkan program Balik Kampung (Balik Rumah Walidain) di mana pelajar junior akan pergi kerumah senior untuk beraya. Mereka akan dibahagikan mengikut IC (Islamic Circle: Istilah bagi Usrah. Gelaran Usrah tidak digunakan bagi mengelak mahasiswa dituduh menyertai parti Ikhwan Muslimin) dan tidur semalam di rumah abang-abang (bagi ikhwah atau lelaki).

Kami akan hiasai malam dengan qiam bersama dan mengadakan taaruf bagi mengeratkan lagi ukhwah diantara kami.

Saya harap kerinduan terhadap mereka keluarga saya di Malaysia dan Indonesia menambahkan azam saya untuk menuntut ilmu sebaik mungkin sebelum pulang menyahut seruan Rasulullah SAW untuk berdakwah dan menjadi daie' di jalan Allah SWT, Insya Allah.

Tiada kata-kata indah dari saya dan kalian melainkan doa yang kita sama-sama panjatkan ke hadrat Allah SWT. Semoga ia menjadi mengikat cinta yang kuat bagi kami, Insya Allah.

Nota Cinta dari saya,

Kaherah, Mesir.
02 Desember 2010
10.27 am

p/s: Gambar tambahan sepanjang raya di Mesir;




0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger