Followers

Tuesday, November 30, 2010

JAULAH MAQAM ULAMA & AULIYA' DI KAHERAH

Alhamdulillah, sebentar tadi saya baru menamatkan satu ziarah yang amat memberi kesan terhadap diri saya khususnya dan semua ahli jaulah amnya.

Sebagai seorang penuntut ilmu di 'ardul kinanah', Mesir melawat makam-makam para ulama' dan auliya' sememangnya sesuatu perkara yang harus dilakukan oleh setiap penuntut. Kerana ilmu yang kami (penuntut) belajar telah ditulis, dikaji, dipelajari dan diajar oleh mereka-mereka yang secara istilahnya pewaris para nabi (Insya Allah).

Melawat makam mereka bukanlah sesuatu yang salah di sisi agama jika cara dan kelakuanya berlandaskan syariat.

Jaulah kali ini dianjurkan oleh Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM). Disertai seramai 60 mahasiswa Mesir dari pelbagai negeri terutama dari Negeri Selangor.

Kami dipimpin oleh 2 orang ustaz (sebagai mushrif) yang juga telah menuntut di Yamen.

Saya tidak ingin mengulas mengenai hukum jaulah maqam secara detail, namun saya ingin berkongsi dengan orang yang saya cintai sekalian supaya kalian yang masih menuntut di Malaysia ada semangat untuk menuntut ilmu dan belajar lebih jauh di negeri orang dan mahasiswa di luar negara lebih bersemangat untuk menuntut di negara orang, Insya Allah.

Antara gambar yang saya ingin kongsikan ialah:

1) Kubu ketika zaman pemerintahan Salahuddin Al Ayubi. Di dalamnya menempatkan kota Kaherah lama (kota pemerintahan Salahuddin Al Ayubi) dan kubu ini juga tidak jauh dengan Masjid Al Azhar.



2) Maqam Muhammad Bin Sirrin. Mengikut riwayat beliau pentafsir mimpi ketika zaman Nabi Yusof AS.


3) Maqam Imam Syafie Rahmatullahi 'alaih. Tiang putih tersebut merupakan tiang yang menjadi tempat untuk beliau sampaikan ilmu. Manakala kubah pada makam (Gambar 2) ini yang berbentuk kapal melambangkan ilmu Imam Syafie luas seperti lautan.


4) Abu Zar Al Ghoffari RA, Sahabat Rasulullah SAW yang banyak meriwayatkan hadis.


5) Ummu Kalsum, cicit Rasulullah SAW.


6) Uqbah Bin Amr RA, juga sahabat Rasulullah SAW yang banyak meriwayatkan hadis.


7) As Syahid (Insya Allah) Imam Hassan Al Banna. Pengasas Ikhwan Muslimin.



8) Imam Ahmad Bin 'Attaillah (Ibn 'Attaillah Al Skandari), penulis kitab al Hikam.



9) Melihat matahari terbenam selepas majlis penutup jaulah maqam.



Sebebenarnya lebih kurang 20 makam yang kami ziarahi. Namun saya hanya ingin menunjukkan perkara-perkara yang umum diketahui oleh orang awam.

Jika saya ingin menuliskan sejarah tiap-tiap bagi mereka bukanlah sesuatu yang saya mampu setakat ini. Kerana saya lebih suka jika ilmu yang saya sampaikan berdasarkan kitab (dalil) dan bukan ilmu yang dengar-dengar (taqlid). Jika ada kesempatan dan terjumpa sejarah mereka, Insya Allah saya akan menulis mengenai mereka pada masa akan datang.

Semoga ilmu kita diberkati oleh Allah SWT sepertimana Allah SWT memberkati ilmu mereka para ulama' dan auliya', Insya Allah.

Barokallah.

Gambar cinta dari saya

Kaherah, Mesir
10.00 pm 30 November 2010

p/s: Di bawah merupakan gambar tambahan untuk tatapan pembaca sekalian, Insya Allah. Kamera: Nokia N70






0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger