Followers

Friday, October 29, 2010

NOTA CINTA BUAT SAHABAT-SAHABATKU

Saat Muhammad Salman Al Farisi menulis nota cinta ini, saya mengalami rindu yang teramat sangat. Rindu mengenagkan ukhwah kerana Allah SWT. Adakalanya ukhwah yang kita bina hanya sebentar, namun kesanya ingat hingga ke hari hari ini. Itu indahnya ukhwah.

Saya tertarik dengan seorang bangsa arab di sini. Kami baru berkenalan dan hanya sebentar berborak. Sekadar bertanya nama & sedikit perbualan. Kerana saya masih baru di sini, maka saya tidak tahu banyak perkataan bahasa arab. Jadi perbualan kami kadang-kadang macam 'cakap dengan dinding'. Tetapi setelah 4 hari, kami bertemu kembali. Saat ini dia masih ingat nama saya yang panjang secara sepontan, namun saya masih cuba mengingati namanya.

Pada satu-satu masa, saya juga amat teringat pada sahabat-sahabat saya saat di sekolah rendah. Namanya masih dihati. Bahkan kedudukan rumahnya juga masih dalan ingatan. Ada yang saya ingat mukanya, namun namanya saya lupa. Ada sahabat yang masih mengingati saya melalui FACEBOOK, namun saya puas mengingatinya kembali. Mungkin sudah lupa.

Says; "Huhu.. Sory sangat-sangat" sambil buat muka malu. =,='

Ada 1 harapan saya bersama sahabat-sahabat. Saya nukilkan berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud:

"(Pada hari akhirat kelak) orang yang bersahabat ada yang saling bermusuhan diantara satu sama lain, kecuali orang yang bertakwa"

[QS az-Zukhruf 43 : 67]

Harapan agar kita sama-sama tergolong dalam golongan orang-orang yang bertakwa (sudah tentu ini harapan setiap muslim, bahkan lagi mukmin), agar kita terus bersahabat sehingga ke hari akhirat. Andainya kita terpilih untuk mendiami syurga Allah SWT (Insya Allah.. yang ini harapan juga.. Kan3..) kita tetap boleh bersahabat. Seperti di dunia, saling nasihat menasihati, ziarah menziarahi dan pelbagai lagi.

Suka duka dihadapi bersama.

Pelbagai Jenis Sahabat

Sepanjang hidup saya, saya telah menuntut ilmu (secara formal) sebanyak 9 buah sekolah. Banyak juga >_<

1) Sekolah Rendah Islam al-Ain

2) Sekolah Kebangsaan Sungai Merab Luar

3) Sekolah Agama Sungai Merab Luar

4) Sekolah Kebangsaan Jalan Bukit (1)

5) Sekolah Menengah Kebangsaan Saujana Impian

6) Sekolah Menengah Islam al-Irsyad

7) Sekolah Menengah Kebangsaan Jalan Bukit

8) Darul Quran Nurul Hasanah

9) Madrasah Syekh Salahuddin al-Amin

Dan Maahad Buuth Islami, Kaherah akan menjadi sekolah ke 10 saya! Insya Allah.

Maka saya telah bertemu dengan pelbagai jenis kawan-kawan. Dari seorang yang alim, hafal berpuluh kitab, soleh, kuat berdakwah, setia kawan,selalu qiamullail, pandai, motivasi tinggi, susah hidupnya, zuhud dan pelbagai lagi sifat mahmudah kepada jenis yang sosial, hancur rumah tangga, minum arak, berjudi, tidak solat dan pelbagai lagi sifat mazmumah.

Disini saya amat akui sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

"Bersahabat dengan orang yang soleh dan dengan orang yang jahat persis seperti berkawan dengan pengedar minyak wangi dan tukang besi (yang menghembus bara api). Pengedar minyak wangi sama ada ia memberi anda sebahagian atau anda membeli bau-bauan daripadanya atau sekurang-kurangnya anda mendapat juga baunya. Manakala tukang besi pula samada ia menyebabkan baju anda terbakar atau anda mendapat bau yang hapak."

[HR Abu Daud]

Saat saya bersahabat dengan orang-orang yang memiliki sifat mahmudah, saya terikut-ikut akan perbuatanya. Paling kurang saya akan malu untuk melakukan sesuatu maksiat. =,= Terikut-ikut dengan qiamulali, dakwah, rajin dan pelbagai sifat mahmudah.

Juga saat saya bersahabat dengan "tukang besi" secara kiasnya, "walaupun baju saya tidak terbakar, saya mendapat bau yang hapak!".

Semoga kekal sehingga ke akhirat

Saya Sayang Sahabat Saya Yang Baik Lebih Dari Yang Kurang Baik

Ada 1 kata-kata ulama yang mashur (ada yang kata ini hadis, wallahu 'alam);

“Jika seseorang itu sayang kepada sahabatnya maka hendaklah dia beritahu bahawa dia menyayanginya.”

Saya sayang sahabat yang baik, soleh dan mukmin. Kalian mengajar saya kepada kebaikan. Kalain mendekatkan saya kepada Allah SWT. Kalaian mngajar saya pelbagai ilmu. Bukan dalam kemampuan saya untuk mengenang kembali jasamu wahai sahbatku. Serius, saya sayang kalian. Semoga ukhwah ini berkekalan sehingga hari akhirat. Ameen.

Namun saya juga sayang-sahabat yang kurang baik. Mereka kadang-kadang mengajar erti pengorbanan. Mengenalkan saya "yang ini adalah perbuatan terkutuk, gejala sosial remaja zaman kini, dosa dan maksiat kepada Allah Azza wa Jalla". Kalian tetap sahabat saya walau apa yang berlaku. Semoga saya berjaya mengajak kalian kepada jalan-Nya. Insya Allah.

Nota Cinta Buat Sahabat-sahabatku

Andainya dalam kemampuan ilmu dan tenagaku, mungkin nota ini lebih panjang dari yang anda baca sekarang. Kerana sahabat-sahabat adalah sebahagian dari kelip mata dan tutur bicaraku.

Muhammad Salman Al Farisi amat meningati kalian, doa yang terbaik untuk kalian, mahu yang terbaik untuk kalian, bangga dengan kalian dalam sebahagian perkara, mahu jadi seperti kalian dalam sebahagian perkara, ingin menasihati kalaian jika tersilap langkah dan mengharapkan nasihat kalaian dalam banyak perkara.

Saya mengajak sahabat saya agar kita sama-sama ikhlas dalam bersahabat kerana Allah SWT kekal selama-lamanya. Insya Allah. ^_^ I heart U sahabatku (I <3>

10.19 pm 27 Oktober 2010 Kaherah, Mesir.

Persahabatan bukan bagaimana kamu melupakanya, tapi bagaimana anda memaafkanya. Bukan bagaimana anda mendengar, tapi bagaimana anda memahami. Bukan bagaimana anda melihat, tapi bagaimana anda merasa. Bukan bagaimana anda melepaskan, tapi bagaimana anda mempertahankannya.

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger