Followers

Thursday, December 23, 2010

NATIJAH IMTIHAN


Imtihan atau dalam bahasa Melayunya perperiksaan pastinya satu fasa yang akan melahirkan semangat luar biasa bagi mereka yang akan menduduki perperiksaan tersebut. Manakala penantian bagi natijah(keputusan) imtihan tersebut pula fasa debaran dan mungkin debaran tersebut persis debaran anak dara yang menuggu pinagan seorang teruna.

Sungguh fasa dan perasaan tersebut pasti akan dirasai oleh setiap mereka yang sedang atau pernah bergelar pelajar cuma akan diaplikasi dengan cara yang tersendiri. Dan ada kalanya bahang perasaan tersebut turut dirasai oleh orang-orang terdekat dengan mereka yang akan akan menduduki imtihan tersebut atau yang sedang menunggu natijah imtihan tersebut.


IMTIHAN DAN NATIJAH YANG SEBENARNYA

Roda imtihan secara umumnya seperti berikut. Persediaan sebelum imtihan > debaran sebelum menduduki imtihan > imtihan (perperiksaan) > debaran menuggu natihah (keputusan) imtihan > natijah imtihan.

Jika mahu diaplikasi dalam kehidupan kita kini sebagai hamba Allah SWT, fasa kehidupan kita tidak ubah seperti imtihan tersebut. Bagaimana persediaan sebelum imtihan diumpamakan seperti kaadaan kita sekarang. Saatnya berpeluang untuk mencari keredhaan Allah SWT sebelum menempuh Imtihan yang sebenar-benar imtihan kelak.

Mungkin ada diantara kita yang akan menduduki imtihan sedang berusaha kearah tersebut dengan persediaan yang sehabis baik dan mungkin juga diantara mereka yang ambil remeh akan imtihan tersebut. Namun imtihan tersebut pasti akan berlaku seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;
"Tidak ada seorangpun diantara manusia di akhirat kelak kecuali dia akan berhadapan dengan Allah SWT. Antara manusia dengan tuhan tidak ada jurubahasa." [HR Muslim. Dipetik dari kitab Bertemu Janji Allah, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, Kemilau Publika]


Begitu juga debaran yang akan dirasai. Debaran bagi mereka yang sudah membuat persediaan sehabis baik mungkin hanya mampu diungkap dengan senyuman seorang mayat disaat habisnya sakaratul maut.

Dan disaat imtihan inilah saat yang paling pasti. Perkara yang tiada dusta baginya seperti firman Allah SWT yang bermaksud;
"Apabila berlaku waqi'ah (kiamat). Tiada seorangpun dapat berdusta tentang kejadianya" [QS Al Waqiah 65 : 1 – 2]

Hari yang akan dipersoalkan setiap apa yang telah kita kerjakan. Disaat mulut-mulut ditutup dan setiap anggota akan berkata-kata dan menjadi saksi terhadap apa yang telah kita lakukan. Perkara ini telah dijanji oleh Allah SWT dalam al Quran yang maksudnya;
"Pada hari ini, Kami tutup mulut mereka. Tangan mereka akan berkata kepada Kami dan kaki mereka akan member kesaksian terhadap apa yang dahulu mereka kerjakan" [QS Yasin 36 : 65]

Begitu banyak ayat-ayat Allah SWT menceritakan imtihan besar yang bakal kita hadapi. Namun bagaimanakah persediaan kita terhadapnya?

Selesai imtihan maka sudah pastinya masa untuk kita menunggu natijah (keputusan) kepada imtihan tersebut. Bagaimana Firman Allah kepada mereka yang akan mengambil natijahnya dengan tangan kanan atau tangan kiri. Perkara ini sesuatu yang pasti dan telah dinukilkan dalam surah al Haqqah yang bermaksud;
"Pada hari itu kamu dihadapkan (kepada Tuhanmu), tidak ada sesuatupun dari kamu yang tersembunyi (bagi Allah). Adapun orang yang kitabnya (catatan amalan perbuatan) diberikan ditangan kanannya, maka dia berkata, "Ambillah, bacalah kitabku (ini)." Sesungguhnya aku yakin bahawa (satu saat) aku akan menerima perhitungan terhadap diriku. Maka orang itu akan berada dalam kaadaan yang diredhai. Dalam syurga yang tinggi. Buah-buahanya dekat. (Kepada mereka dikatakan); "Makan dan minumlah dengan nikmat kerana amal yang telah kamu kerjakan pada hari-hari yang telah lalu." Dan adapun orang-orang yang kitabnya diberikan dengan tangan kirinya, maka dia berkata; "Alangkah baiknya jika kitabku tidak diberikan kepadaku. Sehingga aku tidak mengetahui bagaimana perhitunganku. Wahai kiranya (kematian) itulah yang menyudahi segala sesuatu. Hartaku sama sakali tidak berguna kepadaku. Kekuasaan telah hilang dariku." (Allah berfirman); "Tangkaplah dia lalu berlengulah tanganya ke lehernya. Kemudian masuklah dia ke dalam api neraka yang menyala-nyala. Kemudian belitlah dia dengan rantai yang panjangnya tujuh puluh hasta." [QS al Haqqah 69: 18 – 32]


IMTIHAN DUNIA

Bagi mereka yang akan menduduki perperiksaan, sedang ataupun sudah dan mungkin juga sedang menunggu ataupun sudah mendapat natijah perperiksaan, ketahuilah tiada imtihan yang paling besar melainkan imtihan yang akan kita duduki di akhirat kelak.

Sepatutnya kita yang berada sekarang berasa syukur. Kita masih diberi peluang oleh Allah SWT untuk membuat persediaan untuk menghadapi imtihan. Bila masanya akan kita hadapinya, hanya Allah SWT yang mengetahui.

Kenapa kita tidak aplikasi segala perkara mengenai imtihan dengan sungguh sesungguhnya? Dan membayangkan natijah yang kita akan hadapi, maka kita berusaha kearahnya.


PERKATAAN "SUDAH" DAN "JE" DALAM NATIJAH DUNIA

"Bro, kau dapat berapa PMR kali ni?"
"Aku dapat 6A je.."
Atau?
"Akhi dapat berapa PMR kali ini?"
"Alhamdulillah, ana sudah dapat 6A".

Bagi mereka yang mendapat keputusan yang kurang dalam imtihan, jangan sesekali menggunakan perkataan 'je' jika ada diantara mereka yang menayakan natijah imtihan kita. Perkataan tersebut seakan-akan kita tidak bersyukur atas ketentuan yang diberikan oleh Allah SWT. Tidak ubah seperti anugerah yang dikurnaakan Allah SWT masih tidak mencukupi.

Allah SWT mengetahui setiap yang terbaik bagi hambanya. Sudah pasti keputusan itu ialah yang terbaik dianugerahkan oleh Allah SWT kepada anda. Segalanya mempunyai hikmah. Gunakan perkataan "Aku SUDAH dapat 6A" dengan penuh semangat dan bangga. Dalam skop imtihan dunia, yang terbaik ialah bagaimana anda hadapi imtihan tersebut dan usaha anda kearahnya. Maka nilai usaha yang anda lakukan dan sudah pasti anda akan memubuat kesimpulan "Inilah yang terbaik kurnaan Allah SWT untukku."

Kepada mereka yang cemerlang, sudah pasti imtihan yang lebih besar akan anda hadapi dan sebesar-besar imtihan disaat kita semua akan bertemu dengan Allah SWT kelak.

Wallahu 'alam.

Salam imtihan dan natijah dunia dan akhirat

Kaherah, Mesir

p/s: Alhamdulillah, adik saya Ummu Jannah baru sahaja mendapat 9A dalam perperiksaan PMR. Abangmu menumpang seribu bangga.

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger