Followers

Saturday, December 4, 2010

KES AIR & HARGA BARANG! BUKA MINDA, BUKA HATI


Pernah terjadi suatu ketika Daulah Islamiah Madinah Munawarah pimpinan Khalifah Abu Bakar as Siddiq mengalami kemarau yang panjang. Hujan sudah lama tidak tutun, pokok layu, berlaku kekurangan makanan sehinggakan pasar kelihatan sepi dan rakyat kelaparan.

Lalu seorang rakyat baginda pergi menemui Khalifah ingin bertanya mengenai apa yang selama ini Khalifah lakukan. Beliau bertanya; "Wahai Khalifah penerus pemerintahan Rasulullah SAW. Sudah lama negeri ini tidak hujan, bumi tak mengeluarkan makanan dan manusia sekarang kelaparan. Jalan keluar apakah yang engkau berikan?".

Lalu Saidina Abu Bakar menjawab; "Bersabarlah dan kembalilah kalian semua ke rumah masing-masing. Uthman bin Affan bersama kafilahnya akan datang dari Syam dan Insya Allah esok akan ada makanan".


KENAIKAN HARGA MINYAK, DIESEL, GAS DAN GULA.

Baru-baru ini saya mendengar pelbagai rintihan dari pelbagai lapisan masyarakat mengenai kenaikan 4 keperluan asasi sekaligus. Seperti biasa medan suara yang paling mudah bagi mereka untuk menyuarakan pendapat adalah Facebook. Kadang-kadang penuh caci maki dan kadang-kadang kenyataan yang penuh berkhimah. Dan saya yakin, golongan 'pro-kerajaan yang menaikan harga barang' tidak tahan mata untuk membuka Facebook dalam jangka masa yang lama. Mana tidaknya, hampir kesemua meletakkan protes atas kenaikan tersebut.

Bagi mereka yang berada dalam kerusi pemerintahan, mungkin memikirkan pelbagai jalan keluar bagi masalah tersebut jika mereka pemimpin yang memikirkan rakyat. Namun, bagi pemimpin yang hanya mahu mengayakan kroni dengan projek mega menara 100 tingkat dan pelbagai lagi projek termasuk projek maksiat tidak mampu bagi saya fikir apa yang akan mereka fikirkan.

Namun, sebagai pemimpin yang akan dipersoalkan apa yang mereka pimpin sepatutnya mereka berasa bertangung jawab dan mencari penyelesaian bagi tiap-tiap masalh yang berlaku. Terangkan kepada rakyat perkara yang sebenarnya. Jangan menyekat kebebasan media untuk menyiarkan apa-apa juga kepincangan yang berlaku dalam pentadbiran. Bertindaklah mengikut al-Quran dan as-Sunnah dan contohilah Rasulullah SAW dan Khalifah al Rosyidin terhadap segala aspek terutama kepimpinan.


RAKYAT CEMERLANG, PEMIMPIN GEMILANG, DAULAH TERBILANG.

Seperti yang diperkatakan oleh Khalifah Abu Bakar, keesokan harinya kafilah Uthman bin Affan dari Syam tiba yang terdiri dari 1000 ekor unta yang membawa makanan dan hasil dagangan yang melimpah ruah. Semua barang dagangan tersebut terus disimpan ke dalam gudang milik Uthman bin Affan RA.

Para pedagang (pemborong dalam istilah kini) terus menyerebu ke gudang Uthman dengan mengharapkan sesuatu.

"Apa yang kalian mahukan?", tanya Uthman.

"Kamu pasti tahu apa yang kami mahukan. Juallah barang daganganmu dari Syam kepada kami. Kamu tentu tahu semua orang memerlukanya".

"Dengan senang hati", jawab Uthman lalu bertanya; "Berapa banyak keuntungan yang akan kau berikan padaku?".

"Ya! Dua atau tiga dirham", jawab salah seorang pedagang tersebut.

Tanya Uthman lagi; "Bisakah kalian menambah lagi?".

"Baik! Bagaimana dengan empat dirham", jawab lagi seorang.

"Bisakah ditambah lagi?", tanya Uthman lagi.

"Lima dirham", jawab yang lain.

"Ah! Masih sedikit. Adakah diantara kalian yang ingin menambah lagi?" desak Uthman dengan bersungguh-sungguh.

"Di Madinah tidak ada pedagang lain selain kami. Dan kamilah yang pertama datang kepadamu. Siapakah yang akan memberikan keuntungan yang lebih besar daripada kami?" kata seorang daripada mereka.

Jawab Uthman; "Allah SWT memberikan keuntungan kepadaku sebanyak sepuluh dirham untuk setiap satu dirham. Apakah kalian berani lebih dari sepuluh dirham?"

Lalu mereka menjawab; "Tidak!"

"Kalau begitu, saksikanlah dengan lafaz la ilaha illa Allah, aku menyedekahkan semua barang dagangan dan makanan yang aku bawa dari Syam kepada seluruh fakir miskin dan penduduk Madinah yang memerlukan. Ini semua aku sedekahkan kerana Allah SWT semata-mata", ucap Uthman dengan nada yang pasti.

Semua yang ada disitu begitu terharu. Masing-masing menundukkan muka dan mata mereka hampir mengangis kerana kedermawan Uthman bin Affan RA.

Semua penduduk Madinah pada waktu itu mendapat makanan yang mencukupi. Mereka kembali ke masjid dan melakukan ibadah dengan penuh khusyuk dan syukur.


PEMIMPIN CERMIN KEPADA RAKYAT

Jumaat lepas (3 Desember 2010) saya telah mengikuti Islamic Circle (usrah) terakhir sebelum IC kami dirombak kerana berlaku berberapa masalah.

Fasilitator (naqib) kami telah membuka minda ahli usrah dengan mengajak kami semua berfikir mengenai isu yang terbaru terjadi di negeri Selangor. Iaitu isu Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) ingin menaikkan ta'arif air sebanyak 37%. Antara isu yang diutarakan ialah:

1) Kenaikan 37% tarif air akan menyebabkan harga air begitu mahal sedangkan air adalah salah satu keperluan asasi manusia.
Pentingnya air saya umpamakan seperti udara. Setiap daripada manusia memerlukan air sepertimana manusia memerlukan udara. Bagaimana jika satu hari nanti udara yang anda gunakan akan dikenakan bayaran?
Namun, udara yang dihidu tidak perlu diproses sebelum kita menggunakannya. Sedangkan air perlu diproses sebelum menggunakanya. Maka kos pemprosesan air harus dibayar oleh pengguna tersebut.
Adakah rakyat Selangor perlu membayar harga pemprosesan air dengan lebih mahal sedangkan peningkatan kualiti tidak dilakukan?
Peningkatan harga air bukan sahaja menyebabkan rakyat Selangor menderita, malah ia juga akan membebankan seluruh rakyat Malaysia. Ini disebabkan kerana pusat industri dan pentadbiran Malaysia terletak di Selangor. Dengan naiknya harga air, maka akan naiknya segala kos industri dan pentadbiran yang akhirnya membebankan seluruh rakyat Malaysia.


3) Bebanan yang akan ditangung. Bukan sahaja harga air, malah petrol, diesel, gas dan gula.

4) Demontrasi aman yang akan diadakan esok (5 Desember 2010) yang diketuai oleh Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim untuk menghantar memorandem kepada Yang DiPertuan Agong untuk bersama-sama membantu menangani isu air di Selangor.

Dan pelbagai lagi isu yang diutarakan oleh kami ahli IC. Saya merasakan tidak perlu saya menyertakan link untuk pembaca mendapatkan sumber yang sahih disebabkan saya rasa anda semua mungkin sudah tahu akan perkara ini. Melainkan anda hanya membaca akhbar kongkongan kerajaan yang menutup minda rakyatnya seperti Utusan Malaysia.

Maka kami telah membuat satu resolusi untuk mencadangkan kepada YDP Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM), Ustaz Yazid Ahmad membuat memorandum yang ditanda tangani oleh anak Selangor di Mesir bersama-sama Menteri Besar Selangor untuk dihantar ke Yang DiPertuan Agong Malaysia.

Saya yakin minda kami ahli IC lebih terbuka selepas usrah tersebut.



BUKA MINDA, BUKA HATI

Selepas saya pulang ke sesuatu tempat dimana pelajar Selangor ditempatkan buat sementara waktu, saya agak terkilan apabila masih ramai diantara mahasiswa Selangor khusunya dan Malaysia amnya masih tertutup minda mereka terhadap isu ini.

Mahsiswa adalah golongan intelektual yang akan membentuk sesebuah negara pada masa akan datang. Yang akan menjadi faktor ekonomi, pembangunan, kesihatan, perundangan dan pelbagai lagi faktor peningkatan sesebuah tamadun. Mengapa perlunya menghabiskan masa bermain mainan komputer dan menonton movie yang tiada faedah. Masih tidak cukupkah hiburan yang digariskan oleh Islam buat anda sehingga anda perlu mengikut hiburan yang direka untuk merosakkan Islam?

Buka minda, buka hati.

Tolong peka terhadap isu semasa dan kurangkan membuat perkara yang tidak manfaat.


PEMILIHAN PEMIMPIN DITANGAN ANDA

Wahai pembaca yang dicintai sekalian, sesungguhnya pemilihan pemimpin ditangan anda. Adakah anda masih lagi ingin memilih pemimpin yang akan menghabiskan wang rakyat membina menara 100 tingkat, menjadikan Malaysia hab hiburan malam yang ternyata maksiatnya, menaikkan harga keperluan asasi dan pelbagai lagi kepincangan dengan pemimpin yang akan bersama-sama rakyat menyerahkan memorandum untuk menyelesaikan isu air, memberi subsidi air, pemimpin dikalangan ulama' dan pelbagai lagi isu yang ditutup oleh media kerajaan?

Anda semua adalah penentu untuk Malaysia.

Wallahu 'alam.

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger