Followers

Thursday, November 4, 2010

MANFAATKAN WAKTU BELAJARMU

Sejak kebelakangan ni, saya agak sibuk kerana menguruskan kemasukan untuk ke sekolah. Dan ketika dalam proses mengurus itu, semakin saya tahu bagaimana perangai sebenar masyarakat Arab Mesir.
Saya ingin memberikan salah satu gambaran supaya adik-adik yang berhajat untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir tidak terkejut dengan kaadaan di sini.
Antaranya,
Ketika saya datang awal pagi untuk menguruskan visa, orang yang menjaga kaunter membuat visa akan sarapan di kaunter dan berbual sesama mereka tanpa menghiraukan kami yang ingin berurusan dengan mereka.
Bila ingat kembali, itu sebenarnya mematangkan seseorang dalam banyak hal. Perkara tersebut menguji kesabaran seseorang dan mengajar kami supaya tidak mementingkan diri sendiri.

JALAN YANG BERLORONG, JADI PILIH DESTINASIMU

Salah seorang abang di rumah transit saya pernah berpesan; "Kamu di Mesir kamu harus pilih diantara 4 perkara:

1) TUMPUKAN DIRI DALAM BELAJAR. Dalam 20 pelajar yang menuntut di Mesir, hanya seorang dari Malaysia yang akan berjaya tanpa gagal dalam pelajaran. Orang seperti ini hanya ulang alik dari kuliah dan rumah. Masa di rumah juga digunakan sebaiknya untuk mengulangkaji pelajaran. Kurang bersosial dan dalam hati saya mengatakan "Saya bukan jenis pelajar yang sebergini".

2) AKTIF DALAM PERSATUAN. Pelajar dalam kelompok ini lebih menarik. Menjadi Yang DiPertua (YDP) atau Ahli Jawatankuasa Tertinggi (AJKT) dalam badan kebajikan anak negeri (BKAN) atau pelbagai persatuan yang ada di Mesir. Pelajar ini jenis tidak duduk rumah. Jika bukan di kuliah, maka carilah pelajar ini di pejabat persatuan atau bersama rakan-rakan persatuan bermesyuarat. Pelajar jenis ini insya Allah akan menjadi bakal pemimpin bila pulang ke Malaysia.

3) DUIT! DUIT! DUIT! Universiti Al Azhar atau di seluruh Mesir mungkin tidak memerlukan kehadiran para pelajar ke kuliah. Jika anda lulus periksa, maka anda akan naik ke semester yang seterusnya. Walaupun anda tidak hadir ke kuliah.
Jadi ada para pelajar yang menggunakan masa kuliah untuk bekerja. Pergi ke Eropah memetik anggur dan ada juga yang bekerja di agensi pelancongan. Jika para pelancong dari Malaysia datang ke Mesir atau ke Arab Saudi, kemungkinan besar pemandu pelancong tersebuat adalah pelajar Azhar.
Kepada ibunda jangan risau, sekolah anaknda memerlukan kehadiran ke sekolah. Jadi saya tidak akan terlibat dengan gejala DUIT! DUIT! DUIT!

4) SERBA BOLEH. Saya mengharap supaya dapat menjadi pelajar seperti ini. Pelajar dalam kelompok ini akan pergi ke kuliah. Namun tetap memberikan kerjasama yang cemerlang dalam persatuan. Boleh mencari sedikit wang untuk menanggung diri dengan bisnes atau perkhidmatan sehingga meringankan beban mak ayah. Walaupun kadang-kadang ada madah (subjek) yang tidak lulus (wah3). Saya gelarkan pelajar jenis ini adalah pelajar serba boleh. Insya Allah pelajar jenis ini adalah pelajar harapan ummah (boleh jadi harapan wanita, ngeh3).

Saya suka membaca kisah ayah saya sewaktu dia menuntut di Australia. Ia adalah sebahagian motivasi saya untuk kuat menuntut ilmu di bumi Ambiya' ini.

JOM BELAJAR LUAR NEGARA

Saya ingin sekali mengajak seluruh mahasiswa supaya meninggalkan Malaysia dan pergi menuntut ilmu di luar negara. Bagi saya, anda sudah tinggal di Malaysia selama 17 tahun (bagi lepasan SPM) mengapa tidak mahu ambil peluang untuk menuntut di luar negara.
Banyak yang anda akan perolehi jika anda menuntut di luar negara. Antaranya;

1) BAHASA. Anda mendapat bahasa tambahan dalam hidup anda. Jika belajar ni Mesir contohnya, anda mendapat Bahasa Arab fushah dan ammi. Jika belajar di Korea anda tidak perlu lagi baca senikata jika menonton drama Korea. Dan jika anda belajar di India, anda boleh berbual dalam bahasa Tamil dengan kaum India di Malaysia. Takkan nak cakap Bahasa Melayu sahaja dalam hidup. Ketahuilah jika anda mempelajari bahasa asing, anda tidak akan tertipu dengan bangsa tersebut.

2) PENGALAMAN. Hidup berjahuan amat mengajar erti kehidupan. Belajar mengurus duit sendiri, makan sendiri dan atur kehidupan sendiri atau dalam bahasa mudah berdikari. Keluar dari tempurung Malaysia dengan mengetahui cara hidup dan kegiatan masyarakat luar.

Gambar: Sungai Nil. Gambar ini diambil setelah 4 hari berada di Mesir. Masya
Allah.


3) MELANCONG. Masya Allah, melihat kecantikan ciptaan Allah SWT di luar negara amatlah menarik sekali. Ketika belajar di luar negaralah anda dapat peluang untuk melancong melihat ciptaan Allah SWT yang sungguh indah dan cantik. Sedangkan pelajar yang menuntut di negara sendiri hanya melancong di negara tersebut. Seperti salah seorang abang saya yang baru menamatkan belajar dari Kanada. Dia telah pergi ke Niagara Falls dan kemungkinan untuk dia pergi semula ke Niagara Falls buat kali ke-2 adalah tipis. Jadi saya juga akan menggunakan peluang ini untuk melancong sebaik mungkin.

4) TERLEPAS DARI AUKU. Apa itu Auku? Ia singkatan dari Akta Universiti dan Kolej Universiti dan saya rasa tidak perlu menerangkanya kerana anda boleh tanya pakcik Google atau lihat sini, sini dan sini. Kesimpulan dari saya, ia akta kejam yang menutup pemikiran dan kebebasan yang dibuat oleh pemimpin yang tidak ingin melihat anak Malaysia cermelang dalam semua aspek. Saya akan kupas mengenai Auku pada post yang akan datang. Insya Allah.

MASA UNTUK MANFAATKAN SEGALANYA

Salah satu cara saya menanam cita-cita adalah dengan meletakkan target hidup saya di tempat yang saya selalu pandang. Dan tempat yang paling menarik adalah di cermin kerana tiap-tiap hari nak pandang cermin. Ini akan saya lakukan bila saya sudah mempunyai bilik yang tetap, Insya Allah.
Bila target sudah di letak, jangan biarkan ia hanya sebagai target. Kita harus usaha ke arahnya. Contohnya saya harus habiskan belajar paling lama 5 tahun. Kerana pada umur 26 saya harus kumpul duit untuk menikah.
Tekadkan azam dengan bersungguh-sungguh dan saya akan berusaha ke arah tersebut. Moga segala matlamat saya akan tercapai, Amin ya rob.

Maka anda yang saya cintai, ada diantara anda yang ingin ke luar negara? >_<

Nota cinta dari saya

Kaherah, Mesir
04 November 2010 10:31 pm

p/s: Semalam saya pergi hospital. Check kesihatan untuk kemasukan ke sekolah. Doktor cakap hati saya hilang. Puas saya ingat balik siapa yang berani curi hati saya. Oh tidak! Rupanya hati saya tinggal kat Malaysia. Waaaaaa.

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger