Followers

Thursday, December 16, 2010

JAULAH DUMYAT


View Larger Map

Semakin lama saya berada di sini semakin banyak yang saya pelajari. Pelajar-pelajar lain sibuk dengan exam dan saya masih tidak pasti bila akan exam. Jadi bila saya berpeluang melakukan lawatan (jaulah) maka saya menfaatkan sepenuhnya. Seronok ^_^

Dumyat. Baru-baru ini saya bersama sahabat saya Amirul Fatin berpeluang mengikut salah seorang Badan Pengurus Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (BP PMRAM), Ust Adlan dan orang kuat Selangor, Ust Farok jaulah ke negeri yang terkenal dengan kecantikan dan kedamaianya di Mesir iaitu Dumyat (baca English: Damietta).

Kami disambut meriah oleh orang-orang Malaysia dikalangan mahasiswa di sana. Kami dihidangkan makanan laut Melayu khusus ketam dan sotong Dumyat. Mereka yang menerima kami sebagai tetamu tidak ubah seperti 'perangai' orang tempatan Dumyat yang peramah, lembut dan mudah bergaul.

Kami berada di sana selama 3 hari 2 malam semperna meraikan sahabat dari Tanta yang akan pulang ke Malaysia iaitu Ust. Anwar.

Berikut sedikit cerita dan gambar yang saya sempat rakamkan. Semoga menfaat.

Gambar PERTAMA: Masjid pertama di Dumyat. Sejarah masjid ini tidak seberapa jelas namun inilah masjid yang pertama dibina di sini. Kata Ammu Driver (bukan nama sebenar. Gabungan daripada perkataan Ammu: Pakcik dan Driver: Pemandu) masjid ini jika mahu masuk akan dikenakan bayaran. Maka masa yang sesuai untuk masuh free ketika time solat. Kami solat zohor jama' 'asar di sini.

Seni bina yang unik kerana masjid ini tanpa khubah dan tempat khubah dibiarkan kosong (seperti dalam gambar).


Gambar KEDUA: Saya ketika berada di tangga untuk ke atas bumbung masjid. Pada pandagan saya tangga ini digunakan untuk melaungkan azan satu ketika dahulu.


Gambar KETIGA: Masjid Amr Bin Al Asr. Masjid ini diambil nama sempena nama sahabat Rasulullah SAW yang memulakan dakwah menyebar Islam di Mesir iaitu Amr bin Al Asr.
Masjid ini pernah bertukar ke gereja sebanyak 2 kali iaitu ketika tentera salib yang ingin menakluk Jarussalem (Palestin) melalui Dumyat yang merupakan pintu masuk untuk Mesir.
Dumyat merupakan sebuah negeri yang menjadi pintu kepada Sungai Nil yang merupakan nadi kepada Mesir selain Iskandariah (baca English: Alexenderia).
Maka kata-kata yang mashur untuk Dumyat adalah:
"Sesiapa yang menakluki Dumyat maka mereka sudah menakluki Mesir."


Gambar KEEMPAT dan KELIMA: Sekitar Masjid Amr bin Al Asr.



Gambar KEENAM dan KETUJUH: Dumyat juga merupakan salah satu mengeluar perabut yang terkenal (dan mungkin termurah) di Mesir. Hampir setiap ceruk kota Dumyat lama dipenuhi dengan kilang perabut. Kilang yang hanya memerlukan ruang yang kecil dan perabut yang cantik hasil keratif tangan orang tempatan. Tidak perlukan lori yang besar (gambar ke-7) untuk mengangkut, cukup dengan kereta kuda.



Gambar KELAPAN dan KESEMBILAN: Dumyat juga terkenal dengan pelabuhanya yang agak besar. Kami berpeluang untuk melawat tempat membuat kapal di sana.



Gambar KESEPULUH dan KESEBELAS: Jalan-jalan tepi pantai. Kebiasaanya kerang akan naik di tepi pantai untuk dikutip setiap kali musim sejuk namun mungkin rezki kami untuk kutip kerang dilain kali. Ini berbeza dengan Malaysia kerang yang ditangkapa didalam laut, disini kerang hidup dikutip di tepi pantai.
Ada seorang sahabat membuat teka-teki yang berbunyi; "Mengapa musim sejuk je kerang naik ke tepi pantai?"
Antara jawapan yang menarik perhatian saya ialah; "Kerang sejuk duduk dalam air musim sejuk, sebab itu dia berjemur tepi pantai". :))



Gambar KEDUA BELAS: Penghujing Sungai Nil dengan Laut Mediterranien. Permisahan diantara air masin dan air tawar.


Apa yang saya dapat daripada jaulah Dumyat?
1) Ukhwah diantara abang dan adik baru, diantara mahasiswa Kaherah, Tanta dan Dumyat.
2) Menenal sejarah Dumyat.
3) Melihat keindahan ciptaan Allah SWT.
4) Berinteraksi dengan orang tempatan.
dan banyak lagi yang saya dapat disini. Dan kos sepanjang jaulah (3 hari 2 malam termasuk penginapan, pengangkutan dan makan) hanya LE 120 (RM 64).

Maka saya ingin membakar semangat supaya sahabat-sahabat saya JOM BELAJAR LUAR NEGARA.

Tiada apa yang seronok melainkan mendapat keredhaan Allah SWT.

Wallahu 'alam
Cerita cinta dari saya,

Dumyat, Mesir
15 Desember 2010

Gambar tambahan, semoga menfaat:




Tanda pengakhiran Sungai Nil


Rumah api di pengakhiran Sungai Nil


Saya didalam kapal yang sudah diap sepenuhnya


Dumyat umpama Putrajaya bagi Mesir. Bersih dan nyaman berbanding Kaherah.


Kami ahli jaulah.


1 pandangan cinta:

Unknown said...

Assalamualaikum.

Saya pun baru pergi Dumyat awal Januari tahun ni dan tengah menulis entry pasal Dumyat ni. Banyak info menarik saya dapat dari entry tuan ni jadi terima kasih banyak-banyak.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger