Followers

Saturday, October 30, 2010

SENYUM SEBAHAGIAN DARIPADA CINTA



Baru-baru ini, ketika saya masih berkhidmat dengan sekolah saya, Sekolah Menegah Islam Al Irsyad, Kuantan, seorang sahabat rapat mengenagkan akan kembali neneknya ke rahmatullah (semoga neneknya tergolong dalam dolongan yang de redhai Allah SWT). Dia terkenang sehingga menitiskan air mata.



Di saat itu sata bertanya; "Boleh ana minta 1 perkara dengan enta?",



Dalam kaadaan sedih di bertanya; "Enta nak minta apa dengan ana?",



"Boleh tak kalau enta senyum pada ana" jawab saya. Lantas sahabat karib saya terus tersenyum disaat dia sedang menagis. Alhamdulillah!



SENYUM SIHIR YANG DIHALALKAN



Didalan satu buku karya Dr. Abdullah Aidh Al Qarni beliau ada menyatakan bahawa "Senyum adalah sihir yang dihalalkan".



Mengapa senyum dikatakan sihir?



Jawapan saya bagi penyataan yang diberikan oleh Dr. Abdullah Aidh Al Qarni adalah senyum boleh mengubah segalanya. Dari seorang yang sedang besedih kepada gembira, menimbulkan cinta, pengikat ukhwah dan menyihatkan!



Baru-baru ini ada seorang sahabat yang saya lihat sepanjang hari hanya tersenyum. Pada malamnya saya bertanya; "Kenapa ana tengok enta 1 hari ni senyum je".



"Ana dapat mesej dari mak ana. Mesej ni yang buat ana senyum. Enta tahu mak ana cakap apa?"



Lalu dia menunjukkan mesej yang berbunyi;


"Assalamualaikum, salam Jumaat mama ucapkan. Moga dirimu peroleh rahmat
dari-Nya. Aidil ukirlah senyuman yang paling manis buat mama tau. Biarpun
mama tidak nampak, tapi mama dapat merasainya. Salam sayang dari
mama".


Saya amat tertarik dengan mesej yang diberi oleh mamanya. Meredakan rindu anaknya di perantauan.


SENYUM UBAT PALING MUJARAB

Ada seorang ahli hikmah Inggeris pernah bermadah;
"Doktor terbaik di dunia ada 3; iaitu doktor diet, doktor ketenangan dan doktor
senyum"

Bagi saya, kata-kata diatas menerangkan mengenai 3 perkara yang menyihatkan. 3 perkara ini bukan sahaja menyihatkan tubuh badan (jasmani), bahkan menyihatkan dalaman (rohani). Pertama, diet atau dalam Islam lebih mashur dengan puasa. Kedua ketengan, atau dalam Islam dikenali dengan sabar. Dan ketiga adalah senyum. >_<

Maka orang yang saya cintai sekalian.

Izinkan saya meminta sesuatu daripada anda?

SENYUM SEKARANG!

:)

Kaherah, Mesir
12.18 pm 30 Oktober 2010

0 pandangan cinta:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger