Followers

Sunday, June 17, 2012

RUMAH BUJANG VS RUMAH TANGGA


Lagi 4 bulan genap 2 tahun saya berada di bumi Mesir. Begitu banyak yang saya belajar dari awal kedatangan saya sehinggalah ke saat ini. Mungkin akan lebih banyak yang saya akan tempuhi pada masa akan datang.

Diantaranya, saya diajar secara praktikal, bagaimana menguruskan sebuah rumah. Saya dilantik menjadi ketua rumah bujang kami dan tinggal bersama saya adalah junior saya ketika di sekolah menengah dahulu.

Dengan berbekalkan duit poket dari emak dan abuya sebanyak RM 400 - RM 500 sebulan, saya belajar agar duit sebanyak itu cukup buat perbelanjaan saya di sini. Secara kasarnya, kebanyakkan pelajar Malaysia di sini menerima sumbangan wang zakat negeri. Dan saya diantara pelajar Malaysia yang tidak layak menerima sumbangan zakat itu ketika para menteri yang kaya raya dengan mudah menerima bantuan wang zakat.

Tinggal di rumah bujang telah mematangkan minda saya. Bagaimana untuk menguruskan 6 orang ahli dengan pelbagai ragam serta tarif air dan letrik, harga gas dan barang dapur yang tidak menentu. Ini membuatkan saya berfikir kesusahan emak dan abuya saya dalam survival mereka membesarkan kami adik beradik.

Bukan itu sahaja, saya selaku ketua rumah juga sering berfikir bagaimana untuk menjadi contoh yang baik buat mereka agar wujud suasana Islamic di rumah kami. Menjadi aib buat saya selaku ketua rumah menunjukkan contoh yang buruk buat mereka. Dan perkara ini yang amat sukar dan sering diabaikan oleh saya.

Ironinya, seorang suami dan ayah lebih patut menunjukkan contoh yang baik buat isteri dan anak-anak. Seorang anak tidak akan banyak belajar melalui bicara ibu dan ayahnya, tetapi mereka banyak belajar melalui perbuatan ibu dan ayahnya. Bertepatan dengan satu pepatah arab yang bermaksud; "Contoh melalui perbuatan adalah lebih baik dari lisan."

Seorang ibu telah menanyakan kepada seorang motivator mengenai masalah rumah tangga yang berlaku kepadanya. Katanya, anaknya memiliki sifat buruk seperti merokok, kuat melawan, mencuri dan sebagainya. Soal motivator tersebut kepada ibu tadi, apa yang dilakukan olehnya dan suaminya di rumah? Adakah suaminya menunjukkan contoh yang baik? Dan adakah suaminya merokok? Adakah ibu tersebut pernah melawan perintah suaminya dan adakah si ibu dan suaminya pernahkah bergaduh di hadapan anak-anak? Kebanyakan soalan tersebut kembali kepada ibu bapa tadi.

Dan sesebahagian kes, ibu bapa memiliki akhlak yang baik tetapi anak-anak pula yang bersifat bertentangan dengan ibu bapa. Bagi saya dalam kes ini, ibu bapa banyak menyerahkan soal pendidikan anak-anak itu kepada sekolah dan asrama. Walhal, sekolah dan asrama adalah satu alam dimana anak-anak akan bertemu dengan 1001 perangai yang 'lebih menarik' yang tidak ada di rumah mereka.


SURVIVAL PELAJAR INDONESIA

Bagi pelajar Indonesia, mereka perlu lebih survival bermula negara mereka sendiri semata-mata ingin menuntut ilmu di Mesir. Dengan kuota penghantaran pelajar yang sedikit, ibu bapa terpaksa memberi suapan kepada pihak pengurusan kerajaan Indonesia bagi membenarkan anak mereka belajar di sini.

Seperti kebanyakan pelajar Kelantan yang datang sendiri tanpa bantuan zakat ke Mesir, ibu ayah pelajar Indonesia juga akan menjual bendang bagi membiayai pembelajaran anaknya di sini. Demi melahirkan seorang anak yang ada pendidikan agama.

Pelajar Indonesia kebanyaknya terpaksa berniaga dalam masa yang sama mereka cemerlang dalam belajar. Dan kesusahan mereka ketika menuntut ilmu itulah membuatkan kebanyakan mereka lebih berjaya dari pelajar Malaysia sendiri, sedang pelajar Malaysia terlalu mewah dengan bantuan zakat.

Ramai diantara pelajar Indonesia yang memperolehi keputusan keseluruhan 'mumtaz' (sangat cemerlang) dalam perperiksaan dan 'jayyid jiddan' (cemerlang) itu dikira biasa. Walhal, pelajar Malaysia sendiri untuk memperolehi keputusan 'jayyid jiddan' adalah perkara yang amat sukar dan amat sedikit yang memperolehinya.

Seorang kenalan saya yang membuka restoran makanan Malaysia di sini mengeluh kerana dia terpaksa mengambil mahasiswa Indonesia untuk bekerja. Katanya, kebanyakan orang Melayu terlalu malas untuk bekerja, dan jika ingin bekerja sekalipun mereka mahukan gaji yang tinggi. Mungkin ini salah satu sebab mengapa orang Melayu amat sukar untuk membayar kembali hutang PTPTN.


RALITI RUMAH TANGGA

Saya teringat kata-kata Ustaz Hasrizal Abdul Jamil di laman Twitter yang seakan-akan ini; "Jangan sesekali ingat alam perkahwinan ini hanyalah peng-halal-an cintan cintun. Ianya adalah satu 'project management'. Kesannya lebih besar dari membuka sebuah logi nuklear."

Saya orang bujang yang belum lagi masuk ke alam pernikahan, namun bahangnya sudah saya rasai sekian lama. Bermulanya bahang itu apabila saya mula menjadi ketua rumah bujang saya di sini.

Saya akui, tanggung jawab menjadi seorang ketua itu bukanlah mudah. Dari ketua rumah tangga sehinggalah menjadi ketua negara. Contoh umum yang paling mudah saya beri adalah pada, Dato' Seri Haji Mohammad Najib bin Tun Haji Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia. Setiap dari tutur kata beliau, pergerakan beliau semuanya dinilai oleh rakyat. Sehinggakan penilaian tersebut bukan sahaja pada beliau, malah turut berlaku pada isteri, anak, mertua bahkan bakal menantu beliau.

Seorang lelaki yang bakal menjadi ketua keluarga seharusnya memikirkan perkara ini. Setiap dari yang anda lakukan menjadi perhatian isteri dan anak-anak, bahkan tidak terkecuali jiran tetangga. Realiti alam rumah tangga perlu difikirkan dari sekarang. Namun jangan hanya kerana anda memikirkanya, menjadikan anda fobia terhadap alam rumah tangga.


SATU PERSEDIAAN

Sempat saya berbincang mengenai usul fiqh bersama sahabat-sahabat. Terkeluar topik membasuh ikan dan baju. Jika mahu tertib yang sebenar untuk menghilangkan kotoran dan najis pada pakaian contohnya, air perlu dilalukan pada pakaian tersebut agar air tersebut membawa sekali najis-najis yang terdapat pada pakaian tersebut sebelum dimasukkan ke dalam mesin basuh. Ini kerana, mesin basuh bukanlah satu alat yang mengikut syariah untuk membersihkan najis. (Sekadar perkongsian, tidak boleh dijadikan dalil hukum)

Maka siapakah yang akan mengajarkan asas fiqh seperti cara membasuh baju kepada seorang isteri jika bukan suaminya. Siapa lagi yang lebih layak menerangkan hal ehwal fiqh wanita (spt: haid, cara membuang air dll) kepada seorang isteri melainkan suaminya?

Pernikahan bukan sekadar hanya di jinjang pelamin dan bukan juga hanya sekadar halalnya percintaan. Malah ia lebih dari itu.

Anda tidak akan sesekali berjaya dalam sebuah perjalanan jika anda tidak pernah mencuba langkah pertama. Bagi saya, alam pernikahan adalah satu perkara yang harus dicuba. Risiko harus dihadapi dengan persediaan yang lengkap sebelum mengambil risiko tersebut. Semua orang tidak akan mendapat risiko yang sama, ada yang kecundang, dan ada yang berjaya.


RUMAH BUJANG SAYA

Sampai masa, saya akan berpisah dengan semua teman serumah saya. Mereka yang saya anggap sebagai teman, sahabat juga keluarga. Hanya mereka pengganti keluarga saya di sini, yang kebanyaknnya bersama saya susah dan senang dan saya kenali sebelum saya saya datang ke Mesir lagi.

Jika ada diantara mereka yang membaca artikel ini, saya mahu mereka tahu bahawa saya amat mencintai mereka. Cinta saya pada mereka hanya Allah SWT yang tahu. Saya mengharapkan ukhwah ini berpanjangan.

Artikel saya hanya sekadar perkongsian mengenai kehidupan rumah bujang saya, survival sahabat saya dari Indonesia dan kaitanya dengan alam rumah tangga yang bakal dijejaki.

Tuntasnya, setiap sesuatu pada diri hanyalah pinjaman, setiap sesuatu yang dijejaki hanyalah persinggahan, dan setiap sesuatu yang berlaku adalah ujian.

Maafkanku 'ahli bait'ku jika berlaku sebarang salah dan silap dariku.

Semoga menfaat.

3 pandangan cinta:

Anonymous said...

just pandangan sy.. Btol la kebanyakan pelajar endonesia dapat mumtaz dalam exam al-azhar.. Singapore pun selalu dapat mumtaz.. Tapi pelajar malaysia nak dapat mumtaz tu rasanye seorang dalam sejuta,Jaid Jiddan maybe 4 tahun sekali.. Mungkin jugak sebab faktor mewah sangat dapat zakat.. Tapi rasanye faktor aktif sangat berpersatuan pun boleh jugak.. So,wahai pelajar malaysia,belajar2 la manage masa antara persatuan dan study,ok =)

Anonymous said...

[url=http://dcxvssh.com]hRYJIsZkpvaNAZ[/url] , pCrvTBsjDeitfI - http://yuxeflk.com

Anonymous said...

Sesekali rasa semangat nak pi mesir
Sesekali rasa down yg amat...
Aduh!.. Ya Allah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Copyright © NOTA CINTA Design by Muhammad Salman al Farisi | Blogger Theme by Al Irani Muhammad | Powered by Blogger